SKOLEN
Mariagerfjord Idrætsskole er et skoletilbud, hvor fysisk aktivitet, velvære og trivsel er drivkraften bag den boglige indlæring.
Vores vision er at tilbyde en idrætsskole, hvor børnene gennem en øget bevægelseskultur udvikler deres faglige, sociale og fysiske kompetencer i fællesskab med andre.
Vi tilbyder:
- Et skoleforløb fra 0. til og med 9. årgang.
- Klassekvotient i 0 – 6 klasse bestræber MFI på max. 22 elever.
- Klassekvotient i 7. -9. klasse bestræber MFI på max 24 elever.
- Daglige bevægelses- eller idrætslektioner i indskolingen.
- 4-5 ugentlige idræts/bevægelseslektioner fra 2. klasse.
- Folkeskolens afgangsprøver.
- Fritidsordning med mulighed for mange forskellige aktiviteter.
- Juniorklub for 4.-7. klasse efter skole.
Lejrskoler i skoleforløbet og studietur til udlandet i udskolingen.
Idræt, leg og bevægelse på Mariagerfjord Idrætsskole tager udgangspunkt i, at alle skal kunne deltage og føle sig som en del af fællesskabet. Samtidig har vi fokus på, at alle elever skal udfordres, så der er mulighed for udvikling. I idrætstimerne får eleverne prøvet mange forskellige aktiviteter som fx fodbold og håndbold, volley, amerikansk fodbold, slagboldspil, rytme- og springgymnastik, badminton, atletik, styrke- og konditionstræning, orienteringsløb, dans, Tai Chi mm).
Alle skolens elever deltager i 2 årlige gymnastikopvisninger. Skolen deltager også i forskellige turneringer fx Skolefodbold og DM Høvdingebold.
Mariagerfjord Idrætsskole følger Undervisningsministeriets fælles mål for de enkelte fag. Hvert år foretages der tilsyn af skolens tilsynsførende, hvilket vi bruger som afsæt for fortsat at udvikle vores skoletilbud, da vi hele tiden stræber efter at blive bedre.
Vi har et tæt og konstruktivt samarbejde med med Ungdommens Uddannelsesvejledning, med Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, tale-hørekonsulent, Sundhedsplejen, Onsild Idrætsefterskole og andre relevante samarbejdspartnere.
Mariagerfjord Idrætsskole er en privatskole, der har fokus på bevægelse og idræt som en naturlig del af en skoledag. Vores erfaring viser, at daglig bevægelse og idræt skaber det bedste grundlag for den boglige indlæring, som vi vægter højt.
Vi vil på Mariagerfjord Idrætsskole udfordre og modarbejde en dagligdag, som i stigende grad præges af stigende fysisk inaktivitet med mange timers stillesiddende skolearbejde og fritid foran computeren eller fjernsynet. Derfor tilbyder vi et skoleskema, hvor bevægelse og idræt er en vigtig del af skoledagen, da alle undersøgelser om værdien af fysisk aktivitet viser, at det har en gavnlig effekt på børns sundhed, trivsel og indlæringsevne.
En undersøgelse foretaget af Rockwool Fondens Forskningsenhed i 2013 konkluderer:
- Cirka en tredjedel af danske skolebørn dyrker ikke motion. I stedet bruger de mellem to og fire timer på tv og computerspil om dagen.
- Jo mere tid barnet bruger på passive aktiviteter som tv og computerspil, desto dårligere klarer barnet sig i læsning.
- Jo mere børn motionerer, desto bedre synes de, at de klarer sig i matematik.
Mariagerfjord Idrætsskole skal i den daglige undervisning skabe rammer for, at børnene udvikler sig til selvstændige individer med en sund selvtillid og identitet og samtidig støtte dem i at blive ansvarsbevidste mennesker med fokus på fællesskabets værdier.
Vi ser det som vores opgave i samarbejde med forældrene at opdrage eleverne til at blive aktive borgere i det danske samfund gennem en bevidsthed om det danske demokrati, kultur og historie, men også gøre dem bevidste om det europæiske fællesskab og globaliseringen.
Fællesskab
MFI er en skole, hvor trivsel skabes gennem et psykisk og fysisk trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor en god tone og forståelse for forskellighed bidrager positivt til skolens hverdag. Alle bakker op om fællesskabet og bidrager til, at MFI er et sted, hvor både børn og voksne trives og har sunde relationer til hinanden.Tydelighed
Vi har på MFI tydelige rammer og tydelige voksne, som vægter gensidig respekt og klare forventninger mellem elev, skole og hjem højt. De voksne på MFI ser det enkelte barn og stiller individuelle krav, forventninger og udfordringer, så alle børn føler sig hørt, set og forstået.Faglighed
Skolen lægger vægt på at udvikle alle elevers faglige kompetencer bedst muligt ud fra individuelle mål for den enkelte elev. Vi har forventning om engagement og opbakning fra elevens og hjemmets side.Energi
På MFI vægter vi, at både hoved og krop bliver motioneret hver dag. Vi har engagerede medarbejdere, der prioriterer, at bevægelse i undervisningen indgår som en naturlig del af den høje faglighed, som karakteriserer vores skoledag.for Den selvejende institution Mariagerfjord Idrætsskole
Vedtaget d. 24. januar 2012. Offentliggjort på skolens hjemmeside i marts 2012. Vedtagelse af ændring af §7 stk. 9 på generalforsamling den 19/4 2017.I. SKOLENS NAVN, ADRESSE, HJEMSTEDOG STATUS
§ 1.
Skolens navn er ”Den selvejende institution Mariagerfjord Idrætsskole”. Skolen er oprettet den 23. november 2011. Stk. 2. Skolens hjemsted er Mariagerfjord Kommune. Skolen driver virksomhed fra Præstemarken 2, Sdr. Onsild, 9500 Hobro. Stk. 3. Skolen er en selvejende uddannelsesinstitution, der i sit virke er uafhængig. Skolen har CVR-nr.: 34096651II. SKOLENS FORMÅL
§ 2.
Skolens formål er at drive privat grundskole efter de til enhver tid gældende love og andre regler for friskoler og private grundskoler m.v. Stk. 2. Skolen skal give en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Stk. 3. Skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre. Stk. 4. Det er endvidere skolens formål:- At tilbyde en skole, hvor fysisk aktivitet, velvære og trivsel skal være drivkraften bag den boglige indlæring.
- At skabe en idrætsskole, hvor børnene gennem er øget bevægelseskultur udvikler deres faglige, sociale og fysiske kompetencer i fællesskab med andre.
- At have fokus på høj faglighed. (Herunder matematik, dansk og sprogfag fra 1.-9. klasse, herunder tidlig sprogstart, individuel læring gennem læringsstile).
- At der på skolen skabes gode sociale relationer gennem venskabsklasser, god tone og selv-og medbestemmelse samt medansvar for skolens hverdag. At skolen har fokus på IT, der en naturlig del i den daglige undervisning.
- At skolen er dynamisk og derfor hele tiden er på forkant med pædagogiske udviklingstiltag og lærernes efteruddannelse mm.
III. SKOLENS BESTYRELSE OG LEDER
§ 3.
Skolens bestyrelse varetager den overordnede ledelse af skolen og er ansvarlig over for undervisningsministeren for, at skolens økonomi og drift -herunder forvaltningen af de statslige tilskud -er i overensstemmelse med skolens vedtægt og med de til enhver tid gældende love og andre regler for friskoler og private grundskoler. Stk. 2. Skolens leder varetager den daglige pædagogiske ledelse af skolen. Skolens leder har tillige ansvaret for, at den daglige drift af skolen er forsvarlig og i overensstemmelse med gældende regler og vilkår. Stk. 3. Bestyrelsen består af 7 medlemmer, der vælges af og blandt forældre til elever på skolen(forældrekredsen), idet bemærkes, at bestyrelsesmedlemmer vælges i henhold til reglerne i bekendtgørelse om valg af tilsynsførende. Stk. 4. Bestyrelsesmedlemmernes funktionsperiode er 2 år. I lige år vælges 4 medlemmer og i ulige år 3 medlemmer. Der vælges hvert år mindst 2 suppleanter. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen. Suppleanter optages automatisk i bestyrelsen, hvis et eller flere bestyrelsesmedlemmer træder ud af bestyrelsen. Suppleanten indtræder i den udtrædendes resterende funktionsperiode. Hvis der ikke er en suppleant, skal der hurtigst muligt vælges et nyt bestyrelsesmedlem for den udtrædendes resterende funktionsperiode. Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for skolens gæld. Stk. 5. Forældrekredsen kan på en Generalforsamlingen afsætte et eller flere bestyrelsesmedlemmer i funktionsperioden, såfremt dagsordenen for mødet indeholder et punkt om afstemning om afsættelse af et eller flere bestyrelsesmedlemmer med angivelse af, at afsættelse sker ved almindelig stemmeflerhed. Stk. 6. Bestyrelsesmedlemmerne skal ikke udtræde af bestyrelsen, hvis deres børn i valgperioden udskrives af skolen mod forældrenes ønske, og kan i øvrigt fortsætte i bestyrelsen, selvom de ikke har børn på skolen, indtil bestyrelsesmedlemmets valgperiode udløber. Stk. 7. Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd jfr. § 11, stk. 2 i lov om ligestilling af kvinder og mænd. Stk. 8. Skolens ansatte kan ikke være medlem af bestyrelsen og kan kun deltage i valg af bestyrelsen, når de ansatte samtidig selv er forældre til en elev på skolen. Bestyrelsen kan beslutte, at skolens ledelse d. v. s. skolens leder og souschef/viceinspektør samt en repræsentant for de ansatte kan deltage i bestyrelsens møder uden stemmeret. Ved behandling af enkeltsager, der vedrører personer i skolens ledelse eller enkelte ansatte, kan bestyrelsen suspendere mødedeltagelsen for en, flere eller alle de pågældende. Stk. 9. Bestyrelsesmedlemmerne er ikke ved udøvelsen af bestyrelseshvervet undergivet beslutninger truffet af forældrekredsen, bortset fra de tilfælde, hvor der i nærværende vedtægt er tillagt Generalforsamlingens kompetencer. Stk. 10. Bestyrelsen konstituerersig selv. Formand og næstformand vælges af bestyrelsens midte. Næstformanden træder i formandens sted ved formandens forfald. Stk. 11. Bestyrelsesmedlemmerne skal være myndige, og mindst et flertal, herunder formanden, skal være registreret i CPR med bopæl i Danmark. Stk. 12. Bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for skolens gæld, men kan blive ansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler. Stk. 13. Bestyrelsesmedlemmerne kan ikke modtage honorar af skolens midler for varetagelsenaf hvervet som bestyrelsesmedlem, idet dog rejseudgifter og lignende godtgøres efter regning. Stk. 14. Et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen øjeblikkeligt, hvis medlemmet ikke længere opfylder habilitetsbetingelserne i § 5, stk. 6 i lov om friskoler og private grundskoler og i bekendtgørelse om vedtægter for friskoler og private grundskoler for at være medlem af bestyrelsen. Stk. 15. I tilfælde af et bestyrelsesmedlems udtræden i funktionsperioden f.eks. ved generel inhabilitet indtræder suppleanten i den pågældendes resterende funktionsperiode jf. § 3, stk. 4. Stk. 16. For bestyrelsen, lederen, den eller de valgte tilsynsførende og andre ansatte ved skolen gælder i øvrigt bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v. Stk. 17. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne ved personlig fremmøde er tilstede. Bestyrelsen træffer beslutninger ved almindelig stemmeflerhed bortset fra de nedenfor i stk. 21 angivne beslutninger vedrørende fast ejendom. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller ved brev. Ved stemmelighed er formandens –og i dennes fravær næstformandens –stemme udslagsgivende. Stk. 18. Bestyrelsen skal føre protokol over sine beslutninger. Ethvert bestyrelsesmedlem har ret til at få ført sin afvigende mening til protokols. Protokollen skal underskrives af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Konstateret inhabilitet skal indføres i protokollen. Stk. 19. Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sin virksomhed, der mindst skal indeholde bestemmelser om, hvordan indkaldelse til bestyrelsesmøder skal ske. Stk. 20. Bestyrelsen ansætter og afskediger skolens leder og skolens øvrige personale. Kompetencen til at ansætte og afskedige skolens øvrige personale kan bestyrelsen delegere til skolens leder, idet skolelederen dog, uden at delegation er nødvendig, til enhver tid på egen hånd kan ansætte og afskedige vikarer og anden midlertidig medhjælp til kortvarig tjeneste. Stk. 21. Bestyrelsen træffer beslutning om køb, salg og pantsætning af fast ejendom. Til bestyrelsens vedtagelse kræves at mindst 2/3 af medlemmerne stemmer for. Stk. 22. Bestyrelsen fastsætter størrelsen af skolepengene og størrelsen af forældrebetalingen for skolefritidsordningen samt træffer beslutning om ethvert andet overordnet spørgsmål om skolen, som bestyrelsen selv ønsker at træffe beslutning om jfr. dog § 3, stk.2, § 3, stk. 21, § 10, stk. 1 og § 11, stk.2.IV. ÅRSRAPPORT M.V.
§ 4
Skolens regnskabsår følger kalenderåret. Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig for, at der hvert år udarbejdes et retvisende Årsrapport for skolen i overensstemmelse med gældende regler. Stk. 3. Bestyrelsen har ansvaret for, at Årsrapport og regnskab underkastes betryggende revision i overensstemmelse med gældende regler. Stk. 4. Bestyrelsen er ansvarlig for, at en revideret og originalt underskrevet Årsrapport samt tilhørende revisionsprotokoller sendes til Undervisningsministeriet inden udløb af den af ministeriet fastsatte frist. Alle bestyrelsesmedlemmer skal underskrive Årsrapporten og afgive erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for medlemskab afskolens bestyrelse. Stk. 5. Bestyrelsen vælger skolens revisor. Stk. 6.Forældre til elever og fastansatte ved skolen har altid ret til at få kendskab til Årsrapport, budgetter, regnskaber og revisionsprotokol, som er godkendt af bestyrelsen. Bestyrelsen kan udstrække denne ret til andre. Bestyrelsen kan fastsætte nærmere regler for retten til indsigt i skolens forhold. Oplysninger, der er omfattet af bestemmelserne om tavshedspligt i forvaltningsloven, kan dog ikke videregives.V. Forældres rettigheder, valg af tilsyn og generalforsamling
§ 5
Forældrekredsen består af forældre til børn på skolen. Stk. 2. Forældrenes rettigheder i medfør af denne vedtægt og lov om friskoler og private grundskoler m.v. tilkommer den eller de personer, der har forældremyndigheden over eleven eller har barnet i pleje, idet den der har eleven i pleje dog ikke kan træffe beslutning om skolegangens begyndelse og varighed. Stk. 3. Skolen fører en liste over de personer, som har tilmeldt sig som hørende til forældrekredsen. Listen ændres kun efter begrundet –om nødvendigt tillige dokumenteret -skriftlig anmodning herom med efterfølgende behørig underretning til den eller de personer, der optages henholdsvis slettes på listen, hvorved bemærkes, at forældremyndighedsindehavere altid har ret til at udøve deres rettigheder, uanset om de er optaget på listen.§ 6
Valg af tilsynsmodel og udøvelse af tilsyn skal stedse være i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning og regler knyttet hertil.§ 7
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på skolen eller et andet sted i hjemstedskommunen inden udgangen af april måned. Møde og stemmeret ved generalforsamlingen har skolens forældrekreds. Denne indkaldes af bestyrelsen ved almindeligt brev, e-mail eller anden sikker forsendelsesmåde med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden. Skolens ledelse og ansatte har desuden ret til at deltage i generalforsamlingen uden stemmeret. Indkaldelsen til ordinær Generalforsamling skal mindst indeholde følgende dagsorden:- Valg af dirigent.
- Bestyrelsen aflægger beretning.
- Bestyrelsen forelægger det reviderede og godkendte årsregnskab til orientering.
- Bestyrelsen forelægger det vedtagne budget til orientering.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer, jfr. § 3, stk. 3, 4 og 6.
- Fastsættelse af det højeste antal suppleanter og valg af suppleanter, jfr. § 3, stk. 4.
- Indkomne forslag.
- Eventuelt.
VI. SKOLENS DRIFT
§ 8
Skolens drift gennemføres ved offentlige tilskud og ved egendækning herunder skolepenge for eleverne og forældrebetaling for skolefritidsordning efter lov om friskoler og private grundskoler m.v. og eventuelt ved bidrag fra andre. Stk. 2. Skolens midler må kun komme skolens skole-og undervisningsvirksomhed til gode. Stk. 3. Et eventuelt overskud ved skolens drift tilfalder skolen. Stk. 4. Bidrag til skolen giver ikke ret til nogen del af skolens formue eller til udbytte af nogen art. Stk. 5. Bestyrelsen skal forvalte skolens midler til størst mulig gavn for skolen og skal tage skyldige økonomiske hensyn. Stk. 6. Skolens likvide midler skal anbringes i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om friskoler og private grundskoler m.v. og må ikke anbringes på konti m.v., som andre end skolen har rådighed over.VII. TEGNINGSRET
§ 9
Skolen tegnes enten af bestyrelsens formand og skolens leder i forening eller af en af disse i forening med bestyrelsens næstformand. Stk. 2. Ved køb salg og pantsætning eller andre dispositioner over skolens faste ejendomme kræves underskrift af 2/3 af bestyrelsens medlemmer. Stk. 3. Tegningsretten kan ikke delegeres, og der kan ikke gives prokura jfr. dog stk. 4. Stk. 4. Bestyrelsen kan træffe beslutning om, at skolelederen i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar bemyndiges til at udføre overordnede ledelsesfunktioner, når dette er nødvendigt for at opnå en hensigtsmæssig daglig ledelse.VIII. ÆNDRING AF SKOLENS VEDTÆGT
§ 10
Bestyrelsen og generalforsamlingen træffer i fællesskab beslutning om vedtægtsændringer. I begge organer sker vedtagelse ved simpel stemmeflerhed uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer jfr. § 3, stk. 17, 1. pkt. og§ 7, stk. 7. Stk. 2. Skolens vedtægt samt fremtidige vedtægtsændringer skal godkendes af Undervisningsministeriet for så vidt angår bestemmelser om skolens styrelse og økonomiske forhold.IX. NEDLÆGGELSE AF SKOLEN
§ 11
I tilfælde, hvor bestyrelsen efter lovgivningen skal drage omsorg for likvidation af skolen, har bestyrelsen kompetence til at træffe beslutning om skolens nedlæggelse. Beslutning træffes efter reglen i § 3, stk. 17. Stk. 2. Bortset fra det foran i stk.1 nævnte tilfælde træffer generalforsamlingen beslutning om skolens nedlæggelse. Til vedtagelse af forslag om nedlæggelse kræves, at et flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer. Stk. 3. Ophører skolen med at drive skolevirksomhed, skal den nedlægges. Stk. 4. Det påhviler bestyrelsen at orientere forældrekredsen om beslutning om nedlæggelse og om grundlaget herfor. Orienteringen skal ske umiddelbart efter beslutningen om nedlæggelsen er truffet. Stk. 5. Det påhviler bestyrelsen at give Undervisningsministeriet og de kommuner, hvor eleverne er hjemmehørende, meddelelse om skolens nedlæggelse. Stk. 6. Det påhviler bestyrelsen at orientere Undervisningsministeriet, hvis skolen standser sine betalinger, begæres konkurs, eller der i øvrigt er fare for, at skolens virksomhed må indstilles. Stk. 7. Bestyrelsen har ansvaret for bevarelsen af skolens aktiver og for, at den økonomiske opgørelse i anledning af skolens nedlæggelse foretages efter gældende regler, samt at skolens nettoformue anvendes i overensstemmelse med vedtægten. Stk. 8. Eventuelle overskydende midler skal med Undervisningsministeriets godkendelse anvendes til skoleformål, der støttes gennem lov om friskoler og private grundskoler m.v. Stk. 9. Det påhviler bestyrelsen at fungere videre, indtil den økonomiske afvikling af skolens aktiver og passiver er tilendebragt efter gældende regler, herunder at skolens nettoformue anvendes i overensstemmelsen vedtægten.MFI har et samarbejde med sport24 om en MFI kollektion, der kan købes i en særlig webshop hos sport24
Rengøringsassistent til privatskole
Du skal stå for den daglige rengøring på skolens fællesområder, toiletter og undervisningslokaler mv.
Forventninger til ansøger:
- Er uddannet eller har erfaring indenfor rengøringsområdet.
- At du har gode samarbejdsevner og kan kommunikere med eleverne og kollegaer.
Vi tilbyder:
- Gode ansættelsesvilkår
- Fleksible mødetider
- God løn og pension
Stillingen er på 20 timer og arbejdstiden er fordelt på 4-5 dage og kan udføres i tidsrummet mellem 12.00-07.30
Opstart hurtigst muligt eller 1.9. 2024
Ansøgningsfrist: torsdag d. 22. aug. 2024
Henvendelse til skoleleder: Henrik Munch Søndergaard, mail: leder@mfiskole.dk eller mobil: 60 47 49 35
Se vedhæftet retningslinje her: